Vierde zondag van Pasen 3/5/2020

Vierde zondag van Pasen

3 mei 2020

Inleidend woord

Staan we er soms bij stil welke stem, of welke stemmen, wij in ons leven volgen? Richten wij ons vooral op de stem die het luidst klinkt? Of zoeken we dieper en verder? Vinden we het moeilijk een echt waarachtige stem te vinden die ons leven betekenis geeft, die ons inspireert?

Als christen lijkt het nochtans eenvoudig: het gaat er om de stem van Jezus te beluisteren, die leven geeft, en wel in overvloed.

Gebed

Heer,

U bent voor ons de deur die nooit gesloten is. U laat ons altijd binnen, maar laat ons ook buiten Onze vrijheid laat het toe om zelf te kiezen of wij bij U binnentreden. Help ook ons ‘open deuren’ te zijn om U zowel als onze naasten toegang te bieden.

Wij vragen het U, Gij onze Heer, die leeft in eeuwigheid.

Amen.

Lezing

Uit de Handelingen van de Apostelen

Op de dag van Pinksteren trad Petrus met de elf naar voren en verhief zijn stem om het woord tot de menigte te richten:

‘Voor heel het huis van Israël moet onomstotelijk vaststaan, dat God die Jezus die gij gekruisigd hebt, tot Heer en Christus heeft gemaakt.’

Toen zij dit hoorden, waren zij diep getroffen en zeiden tot Petrus en de overige apostelen: ‘Wat moeten we doen, mannen, broeders?’

Petrus gaf hun ten antwoord: ‘Bekeert u en ieder van u late zich dopen in de naam van Jezus Christus tot vergeving van uw zonden. Dan zult gij als gave de heilige Geest ontvangen. Want die belofte geldt u, uw kinderen en alle mensen, waar dan ook, zovelen de Heer onze God zal roepen.’

Met nog vele andere woorden legde hij getuigenis af, en hij vermaande hen.

Die zijn woord aannamen, lieten zich dopen, zodat op die dag ongeveer drieduizend mensen zich aansloten.

Psalm 23

 

Want mijn Herder is de Heer,

nooit zal er mij iets ontbreken.

Hij legt mij in grazige weiden, Hij geeft rust aan mijn ziel,

Hij leidt mij naar rustige waat'ren om mijn ziel te verkwikken.

Hij leidt mij in het rechte spoor omwille van zijn Naam.

AI moet ik door donkere dalen, ik vrees geen kwaad.

Uw staf en uw stok zijn mijn troost, Gij zijt steeds bij mij.

Mij volgen uw heil en uw mildheid al de dagen van mijn leven.

In het huis van mijn Heer wil ik wonen tot in lengte van dagen.


Want mijn Herder is de Heer,

nooit zal er mij iets ontbreken.

 

Evangelie

Uit het heilig evangelie van onze Heer Jezus Christus volgens Johannes

In die tijd zei Jezus:

‘Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie niet door de deur, maarlangs een andere weg de schaapskooi binnengaat, hij is een dief en een rover. Maar wie door de deur binnengaat, is de herder van de schapen. Hem doet de deurwachter open. De schapen uisteren naar zijn stem; hij roept zijn schapen bij hun naam en leidt ze naar buiten.

En als hij al zijn schapen naar buiten heeft gebracht, trekt hij voor hen uit, terwijl zij hem volgen, omdat zij zijn stem kennen. Een vreemde echter zullen ze niet volgen; integendeel, zij zullen van hem wegvluchten, omdat ze de stem van vreemden niet kennen.’

Deze gelijkenis vertelde Jezus hun, maar zij begrepen niet wat Hij hun wilde zeggen. Een andere keer zei Jezus tot hen:

‘Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Ik ben de deur van de schapen. Allen die vóór Mij zijn gekomen, zijn dieven en rovers, maar de schapen hebben niet naar hen geluisterd. Ik ben de deur. Als iemand door Mij binnengaat, zal hij worden gered; hij zal in- en uitgaan en weide vinden. De dief komt alleen maar om te stelen, te slachten en te vernietigen. Ik ben gekomen, opdat zij leven zouden bezitten, en wel in overvloed.’

Sprekende stilte

Sinds Corona is het in ons dorp rustig op straat geworden, zelfs op zondag en dat wil wat zeggen. Uitzonderingen bevestigen natuurlijk weer de regel en terwijl de stilte soms bruusk doorbroken wordt door een aantal motoren, dat plotseling met bulderend geraas uit het niets komt opdoemen, vraag ik mij af, waarom sommige mensen het blijkbaar zo nodig hebben, om zoveel aandacht te willen trekken. Ze doen mij denken aan pubers, die als kinderen maar weinig liefde hebben ontvangen en die daarom nog steeds om aandacht roepen. Die gedachte stemt mij mild en verdraagzaam, wat niet zeggen wil, dat ik er gelukkig mee ben.  

Ook God roept mensen en vraagt om onze aandacht – maar nooit schreeuwend en dwingend of met bulderend geraas. God roept in de stilte, zoals ook blijkt in het wondermooie roepingsverhaal van Elia. Vandaag op Roepingenzondag bidden wij nog steeds om roepingen – roepingen zijn er genoeg, alleen antwoorden zijn soms schaars. En dat is heus geen kwade wil, maar hoe vaak wordt Gods roepstem niet overstemd door zoveel bulderend geraas om ons heen. Jammer eigenlijk, want een leven als priester of religieus kan iemand intens gelukkig maken.

Toch is het stiller geworden sinds Corona. En bij alle tragiek, die Corona met zich mee brengt, kunnen wij die stilte alleen maar als kans en uitdaging verstaan. Maak het eens stil bij jezelf, om te luisteren naar hen, die zo vaak overstemd worden: zieken, eenzamen, hulpbehoevenden. Juist zij verdienen al onze liefde en aandacht, ook al schreeuwen zij meestal niet. Bel eens op, stuur eens een kaartje, laat merken dat je aan hen denkt. En maak zo die roeping waar, die God ons toevertrouwt.

Voorbede

Laat ons bidden:

Voor alle in de Kerk die ons Christus leren kennen als de enige ware herder; voor hen die de roepstem van de Heer leren beluisteren, en Hem willen volgen als priester, als religieuze of als gehuwde.

Laat ons bidden …

Heer, onze Heer, wij bidden U verhoor ons.

Voor gezinnen met pasgeboren of jonge kinderen: dat zij de weg vinden naar gemeenschappen waarin het geloof waarachtig beleefd en gevierd wordt.

Laat ons bidden …

Heer, onze Heer, wij bidden U verhoor ons.

Voor hen die zich in onze snel veranderende maatschappij ontworteld voelen: dat zij in Christus een herder en behoeder vinden.

Laat ons bidden …

Heer, onze Heer, wij bidden U verhoor ons.

Voor allen die, net als Christus, geduldig verdragen, zonder bedrog handelen, niet dreigen; voor allen die hopen te leven volgens de paden van de Heer.

Laat ons bidden …

Heer, onze Heer, wij bidden U verhoor ons.

Slotgebed

Heer,

U bent de deur doorheen wij onze vrijheid ontvangen. Vrijheid om te doen zoals Gij: openheid bieden, toegang bieden voor al wie  hier nood aan heeft. Uw deur is nooit gesloten, help ook ons om onze deuren, ons hart, te allen tijde open te houden. Opdat Gij binnen kunt treden in ons; opdat anderen zich bij ons welkom weten.

Wij vragen het U, Gij onze Heer, die leeft in eeuwigheid.

Amen.