Vijfde zondag van Pasen (10/5/2020)

Vijfde zondag van Pasen

10 mei 2020

Inleidend woord

Jezus wijst niet alleen de weg naar God, Hij is zélf de weg, de waarheid en het leven. Wie Hem ziet, ziet de Vader. Nooit is er zoveel van God te zien geweest als in het leven en sterven van Jezus.

Gebed

Heer God,

Vandaag zijn wij misschien nog meer dan anders, zoekende gelovigen. Wij zijn de weg een beetje kwijt. Uw Zoon wil nog steeds voor ons dé Weg zijn. Help ons terug op de Weg van geloven, hopen, liefhebben en vertrouwen.

Wij vragen het U, Gij onze Heer, die leeft in eeuwigheid.

Amen.

Lezing

Uit de Handelingen van de Apostelen

Toen in die dagen het aantal leerlingen steeds toenam, begonnen de Hellenisten tegen de Hebreeën te morren, omdat bij de dagelijkse ondersteuning hun weduwen werden achtergesteld.

De twaalf riepen nu de leerlingen in vergadering bijeen en zeiden:

‘Het past niet dat wij het woord Gods verwaarlozen door de zorg voor de ondersteuning. Ziet dus uit broeders, naar zeven mannen uit uw midden, van goede faam, vol van geest en wijsheid. Hen zullen wij dan met het ambt bekleden voor de zorg en ondersteuning, terwijl wij onszelf zullen blijven wijden aan het gebed en de bediening van het woord.’

Dit voorstel vond instemming bij de gehele vergadering. De gekozenen werden aan de apostelen voorgedragen, die na gebed hun de handen oplegden. Het woord Gods breidde zich uit en het aantal leerlingen in Jeruzalem nam sterk toe.

Psalm 33

 

Juich voor de HEER om Hem te loven;
oprechte mensen, huldig Hem.

Nooit zal Hij zijn belofte breken;
betrouwbaar is al wat Hij zegt.
Zijn daden op de aarde spreken
van goedheid, liefde, trouw en recht.

Het volk dat God vereert als koning
is zijn gezegend eigendom.
De Heer ziet uit zijn hoge woning
naar alle stervelingen om.

Verlangend staan wij uit te kijken
naar onze redder, onze Heer.
Hij is ons schild dat niet zal wijken;
in liefde ziet Hij op ons neer.

Juich voor de HEER om Hem te loven;
oprechte mensen, huldig Hem.

 

Evangelie

Uit het heilig evangelie van onze Heer Jezus Christus volgens Johannes

In die tijd zei Jezus tot zijn leerlingen:

‘Laat uw hart niet verontrust worden. Gij gelooft in God, gelooft ook in Mij. In het huis van mijn Vader is ruimte voor velen. Als het niet zo was, zou ik het u gezegd hebben, want Ik ga heen om een plaats voor u te bereiden. En als Ik ben heengegaan en een plaats voor u heb bereid, kom ik terug om u op te nemen bij Mij opdat ook jullie zullen zijn waar Ik ben. Jullie weten waar Ik heen ga en ook de weg daarheen is jullie bekend.’

Tomas zei tot Hem: ‘Heer, wij weten niet waar U heengaat; hoe moeten wij de weg dan kennen?’

Jezus antwoordde hem: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader tenzij door Mij. Als jij Mij zou kennen, zou je ook mijn Vader kennen.’

Hierop zei Filippus: ‘Heer, toon ons de Vader; dat is ons genoeg.’

En Jezus weer: ‘Ik ben al zolang bij jullie en jij kent Mijn nog niet Filippus? Wie Mij ziet, ziet de Vader. Geloof je niet dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is? Geloof Mij: Ik ben de Vader en de Vader is in Mij.’

6 Mei

Het waren sobere maar indrukwekkende dagen, zowel op 4 als op 5 mei. Wij hebben daarom alle reden om terug te kijken in dankbaarheid. En tegelijk is het even noodzakelijk om waakzaam te blijven voor de dag van morgen. Want zoals toen, zo ontvluchten ook nu, vandaag de dag, ontelbare Joodse medeburgers ons zogenaamd vreedzame Europa, omdat hun aanwezigheid door heel wat medelanders niet langer wordt geduld. Alleen al uit Frankrijk vertrekken ieder jaar zo’n 7000 joden, tendens stijgend. En op vele middelbare scholen wordt heel dat thema Jodenvervolging en holocaust, na amper 75 jaar, simpelweg verzwegen omdat sommige medelanders zeggen, dat dat niet waar is en dat er nooit een Jodenvervolging heeft plaatsgevonden en daar aanstoot aan nemen en zoveel trammelant maken, dat heel dat thema, omwille van de “lieve vrede”, maar in de doofpot verdwijnt.

Berucht is het voorbeeld van die Duitse jongeman, die heel die Jodenhaat niet geloofde en uit proef met een Joods keppeltje in Berlijn over straat ging. Het haalde de krant, toen hij kort daarop in elkaar geslagen werd, maar politieke maatregelen bleven uit. En bij ons in Nederland mag je alleen maar hopen, dat de politiek haar ogen opent voor alle haatcampagnes op Salafistenscholen, waardoor de harten van zelfs kleine kinderen vergiftigd worden en die haat betreft ook ons.

Want ook christenen mogen best alert zijn. Zoals die Utrechtse priesterstudent, die net niet in elkaar werd geslagen omdat voorbijgangers te hulp snelden. En laatst vertelde een koppel uit Maastricht mij over hun dochtertje van zeven, dat in de communieles geleerd had, het kruisteken te maken. Toen zij dat, in al haar naïeve spontaniteit, in de klas liet zien, werd zij prompt door andere kinderen bedreigd en voor “ongelovige” uitgescholden.

Laten wij daarom een les trekken uit het verleden. Vrede en vrijheid werden ons toevertrouwd, als een kostbaar geschenk. Laten wij ons deze kostbare waarden nooit ontnemen. Want gedenken is goed, maar waakzaam blijven is beter.

Voorbede

Laat ons bidden:

Jezus is voor ons de weg, de waarheid en het leven. Wij bidden voor onszelf en voor alle christenen: om een waarachtige beleving van het Evangelie.

Laat ons bidden …

Heer, onze Heer, wij bidden U verhoor ons.

Mensen zetten zich in voor het goede en geven het beste van zichzelf. Wij bidden voor allen die zorgen voor meer goedheid tussen de mensen: dat zij de moet en de kracht ontvangen om het vol te houden.

Laat ons bidden …

Heer, onze Heer, wij bidden U verhoor ons.

Vele mensen in deze wereld krijgen niet de kans om menswaardig te leven. Wij bidden voor allen wier rechten constant geschonden worden; voor de mensen voor wie er geen werk is, geen inkomen, geen voedsel, geen vrede en geen thuis; dat er een einde komt aan alle onrechtvaardigheid.

Laat ons bidden …

Heer, onze Heer, wij bidden U verhoor ons.

Op10 mei is de feestdag van pater Damiaan. Wij bidden op zijn voorspraak voor de Kerk hier bij ons: dat onze parochies en christelijke gemeenschappen volharden in het geloof en in de inzet voor echte solidariteit.

Laat ons bidden …

Heer, onze Heer, wij bidden U verhoor ons.

Slotgebed

Heer,

Vertrouwen in U, dat is wat wij moeten doen. En wij kunnen dit, wanneer wij in Uw Zoon geloven. Hij is het die ons toont wie U bent. Hij is de Weg die wij moeten volgen. Hij is onze Gids die ons leert gelovige, standvastige en hoopvolle mensen te zijn.

Door onze Heer, Jezus Christus, Uw Zoon, die met U leeft in eeuwigheid.

Amen.