Zesde zondag van Pasen (17/5/2020)

Zesde zondag van Pasen

17 mei 2020

Inleidend woord

Jezus vertelt zijn leerlingen dat Hij op een andere manier bij hen aanwezig zal blijven. De apostelen moeten leren dat ze Hem niet meer fysiek zullen zien of horen. De tijd is immers gekomen dat Jezus terugkeert naar de Vader. Maar Hij zal hen niet verweesd achterlaten. Hij belooft de Geest van de waarheid als een nieuwe reisgenoot. Ook voor ons geldt die belofte.

Gebed

Heer God,

Wij willen Uw Zoon volgen. Leven zoals Hij ons heeft voorgedaan. Geen gemakkelijke weg die wij toch willen inslaan. Zeker in de tijden waarin wij leven. Tijden waarin het ‘eigen ik’ ondergeschikt is geworden aan de ernstige nood waarin velen verkeren. Zend ons Uw Geest, onze Helper, zodat wij oprechte volgelingen van Uw Zoon kunnen zijn.

Wij vragen het U, Gij onze Heer, die leeft in eeuwigheid.

Amen.

Lezing

Uit de eerste brief van de heilige apostel Petrus

Dierbaren,

Weest altijd bereid tot verantwoording aan al wie u rekenschap vraagt van de hoop die in u leeft. Maar verdedigt u met zachtmoedigheid en gepaste eerbied, en zorgt dat uw geweten zuiver is. Dan zullen zij die uw goede christelijke levenswandel in twijfel trekken, met hun laster beschaamd staan.

Hoeveel beter is het, zo God het wil, te lijden voor het goede dat men doet dan straf te ondergaan voor misdrijven. Ook Christus is eens en voor al gestorven voor de zonden, de Rechtvaardige voor de onrechtvaardigen, om ons tot God te brengen.

Psalm 66

 

Juich voor God, iedereen op aarde!

Zing dankliederen ter ere van Hem.

Laten alle mensen U aanbidden
en liederen voor U zingen."

Kijk eens wat God allemaal doet!

Zijn wonderen voor de mensen zijn zó indrukwekkend!

U bracht ons in het nauw.

U liet gevaren ons bedreigen; zij overheersten ons.

Het was alsof U ons door het vuur en het water liet gaan.

Maar U heeft ons ook gered.

U heeft ervoor gezorgd dat het weer goed met ons gaat.

Juich voor God, iedereen op aarde!

Zing dankliederen ter ere van Hem.

 

Evangelie

Uit het heilig evangelie van onze Heer Jezus Christus volgens Johannes

In die tijd zei Jezus tot zijn leerlingen:

‘Als u Mij liefhebt, zult u mijn geboden onderhouden. Dan zal de Vader, op mijn gebed, u een andere Helper geven om voor altijd bij u te blijven: de Geest van de waarheid. De wereld kent Hem niet omdat zij Hem niet zien. U kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn. Ik zal u niet verweest achterlaten: Ik keer tot u terug.

Nog een korte tijd en de wereld ziet Mij niet meer; u echter zult Mij zien, want Ik leef en ook u zult leven. Op die dag zult u weten, dat ik in mijn Vader ben en u in Mij en Ik in u.

Wie mijn geboden onderhoudt die hij heeft ontvangen, hij is het die Mij liefheeft. En wie Mij liefheeft, zal door mijn Vader bemind worden; ook Ik zal hem beminnen en Ik zal Mij aan hem openbaren.’

Zeg nooit “nooit”

We leven allemaal met volle agenda’s. We vliegen van het een naar het ander. “En wanneer moet het werk klaar zijn?” ”Gisteren al”. Ik hoorde op de radio eens de filemeldingen. De nieuwslezeres zei er achter aan: “Windt u zich niet te veel op. Er is nog leven na de file”. Plannen, plannen, plannen. En dan gebeurt het: de auto gaat kapot, een personeelslid wordt ziek, de computer valt uit. Plotseling duikt Corona op en je moet al je afspraken annuleren. Paniek. Stress. Slapeloze nachten.

Is er nog een ander leven mogelijk? Een leven in harmonie, in rust en overgave, of als u wilt: in het ritme van de natuur? Ja, dat is er en wel voor de mens die beseft dat levensgeluk niet te plannen is, maar uit Gods hand ontvangen wordt. Geluk plan je nooit. Het komt meestal op die momenten waarop je het niet verwacht.

Neem het simpele voorbeeld van verliefdheid. Iemand gaat er misschien wekelijks op uit om verkering te zoeken. En hij vindt niemand. Maar in de wachtkamer van de tandarts komt hij opeens de ware tegen. Je hebt behoefte aan een goed gesprek en onverwacht komt er een oude bekende van vroeger op bezoek.

En zo blijkt keer op keer: je bent mens en je plant van alles, maar het leven zelf, dat plan je nooit. En dat betekent van de ene kant: trek rustig je plan en span je in en doe wat er gedaan moet worden. Maar heb tegelijk ook geloof en vertrouwen, dat niet alles in het leven alleen maar van jou afhangt. En dat gevoel, dat mag een weldaad zijn, vooral dan, wanneer wij op onze eigen grenzen stuiten.

Wie het Paasverhaal nog in gedachte heeft die ziet dat alles anders liep, dan dat mensen zich hadden voorgesteld. En precies die rode draad loopt door, wanneer Christus ons zijn Goede Geest belooft, die ons als Helper wordt toegezegd.

Wat is een christenmens? Dat is iemand die gelooft. Geloof betekent vertrouwen. En dat betekent: zeg nooit “nooit”, zeg nooit: “dat wordt niks meer, het is voorbij, ik zie geen licht meer achter die donkere tunnel”. Geloof dan: het geluk komt meestal op die momenten, dat jij dat nooit verwacht.

Voorbede

Laat ons bidden:

Voor de voorgangers in onze kerken: dat zij zich in hun engagement laten leiden door de Geest van waarheid; dat zij tekenen stellen van genezing en bevrijding.

Laat ons bidden …

Heer, onze Heer, wij bidden U verhoor ons.

Voor mensen die niet ophouden te strijden voor vrede en gerechtigheid: dat zij de juiste woorden vinden; dat zij moedig en zonder geweld blijven opkomen voor allen wie onrecht ondergaan.

Laat ons bidden …

Heer, onze Heer, wij bidden U verhoor ons.

Voor de volkeren en de mensen die nog nooit van het Evangelie hebben gehoord: dat vreugdevolle christenen bij hen getuigenis afleggen van de hoop die in hen leeft.

Laat ons bidden …

Heer, onze Heer, wij bidden U verhoor ons.

Voor ons allen: dat wij niet angstig of onverschillig worden in onze snel veranderende wereld, maar het vuur van de Heilige Geest brandend houden.

Laat ons bidden …

Heer, onze Heer, wij bidden U verhoor ons.

Slotgebed

Heer,

Uw Zoon schenkt ons opnieuw hoop. Hoop om, in tijden waarin het niet eenvoudig is de juiste keuze te maken of anders te denken en te leven dan de meerderheid verwacht, toch met vertrouwen te getuigen van Uw liefde. Uw Geest moet ons hierin helpen. Open onze harten, opdat Hij zijn werk kan doen; opdat wij ons durven begeven op de Weg die Uw Zoon ons voorging.

Wij vragen het U, door Jezus Christus, Uw Zoon en onze Heer, die met U leeft in eeuwigheid.

Amen.